Press clips
|
(For press release,blurbs etc
please go to the individual project pages) |
Jazzplanet, Aug 2014
The music on the Fishbacher
Trio album is a melodic concoction which starts in the best jazz
tradition and then courageously crosses various musical borders. The
selection of the tracks on the new album, “”Dreamcatcher” is an example
of that, interpreting songs of many pop greats such as Coldplay,
Genesis, Katy Perry and U2. Done with humour and passion, the outcome
of this effort is well worth listening to..
Jazzthetik,
(Germany) Feb 2012
„Walter Fischbacher, […],
schöpft aus seinem immensen Fundus und legt ein
zeitloses Fusionalbum vor, dessen Halbwertszeit das nächste Jahrzehnt
überdauert.“
Concerto
Magazin, (Austria) Feb 2012
Journey
to Turtleland:
4 Stars
Funkig-grooviger
Fusion-Jazz mit hohem musikalischem Anspruch
Musenblaetter.de , Jan 2012
Journey to Turtleland:
Ein Fusion-Album, das Herz und Sinn gleichermaßen
entzückt.
Musik zum Zuhören, zum Mitgehen, zum intellektuellen,
verständnisreichen Kopfnicken
Jazz and More, (Switzerland)
Aug 2010
Phishbacher
Prove That!
(Iofish Music 077)
Phishbacher!? Jawohl. Der komischen
Schreibweise liegt nich ein Tippfehler zugrunde, sondern vielmehr der
Sinn für Wortspiele des in New York lebenden, österreichischen
Keyboarders Walter Fischbacher.
Seine neue CD "prove that!" hat er in seinem eigenen Studio aufgenommen
und auf seinem Label Lofish veröffentlicht. Eigentlich absurd: Da
feiert ein Europäer jenseits des grossen Teiches beachtliche Erfolge,
während er hierzulande kaum bekannt ist.
Eher noch sein Bruder, der Gitarrist Axel Fischbacher, der mit Daniel
Küffer unterwegs war und lange an der Jazzschule Bern lehrte.
Zusammen mit der Sängerin Elisabeth Lohnigner - ein Name, den man sich
ebenfalls merken sollte - ist Axel Fischbacher in " Will You Still Be
Mine" als Gast auf dem Album mit von der Partie. Richtig Spass macht
der Song nicht zuletzt, da der Ausnahmedrummer Joel Rosenblatt im
Hintergrund ganz schön abdrückt. Walter Fschbacher, der am Wiener
Konservatorium studierte, schöpft aus seinem immensen Fundus und legt
ein zeitloses Fusionalbum vor, dessen Halbwertszeit das nächste
Jahzehnt überdauert. Besonders zu erwähnen gilt es noch die überaus
gehaltvollen Beiträge des deutschen Trompeters Thomas Siffling. sge
Jazzpodium, (Germany) Nov 2009
Phishbacher
Prove That!
(Iofish
Music 077)
Schöne
fließende Fusion-Welt. Was zu beweisen wäre, wenn da nicht der Sound
der Formation Phishbacher eine genreübergreifende Akzeptanz gelingen
würde. Rock oder/und Jazz, deren kombinierte Verwachsungen und
Mutationen ergeben für den vom klassischen Piano herkommenden Walter
Fischbacher die Basis seines kaum schwankenden Tempospiels.
Trompeter Thomas Siffling gelingt es, eine Klangfarbe zu erzeugen, wie
sie weiland für einen der größten Jazztrompeter während einer konkreten
Zeitspanne üblich war. Die vom Trompetendämpfer geprägten Melodiebögen
eines Miles Davis kehren für die Länge einer Zigarette zurück.
Vielleicht klingt das etwas altbacken, doch bei näherem Hinhören ziehen
sich erinnerte Klänge wie ein roter Faden durch einen Song: "I want
you" vom Beatles-Album "Abbey Road". Phishbacher wählten einen
elektrischen Einstieg in das Stück, das zuerst gar nicht zuzuordnen
ist. Dann macht der signifikante Trompetensound die Tore auf, die
bekannte Melodie schiebt sich nach vorne, angetrieben vom energetischen
Schlazeugsound von Joel Rosenblatt. Fliegende Untertasse über Gebirge
und grasende Kühe.
Bunt und Sci-Fi-geprägt wie das CD-Cover erscheinen auch die anderen
Stücke - bis auf eines von Thelonious Monk und eine
Elisabeth-Lohninger-Komposition alle von Fischbacher - entstaubt und
zukunftsfähig. Wo der Backbeat aktiv ist und das Mid-Tempo die
Geschwindigkeit bestimmt, setzt Phishbacher akustisch-elektronische
Elementarteilchen, die Walter Fischbacher bei Herbie Hancock und Chick
Corea entdeckte. Seine Antwort darauf ist ein ansprechend fließender
Fusion-Strom mit vielen Facetten.
Klaus Hübner
Jazzreview.com, Oct 2009
CD Title: Prove That!
Year: 2009
Record Label: LoFish Music
Style: Fusion
Musicians: Walter
Fischbacher (keyboards), Thomas Siffling (trumpet), Evan Gregor (bass),
Joel Rosenblatt (drums), Axel Fischbacher (guitar), Elisabeth Lohninger
(vocals), Bernhard Ullrich (tenor sax), Christian Howes (violin,
vello), Christopher Marion (violin)
Review: Led by the
Austrian-born multi-keyboardist Walter Fischbacher, Phishbacher – the
group - slips between the worlds of funky fusion, straight ahead jazz,
and R&B flavored jam-band rock with surprising grace and ease while
maintaining a freshness and vitality that makes “Prove That!” an
enjoyable listening experience. Though the music on “Prove That!” is
quite polished, Fischbacher and his bandmates avoid facile 'smooth
jazz' slickness. Unlike, say, Medeski, Martin, and Wood, or Hiromi
Uehara, Phishbacher seem to less interested in flamboyant pyrotechnical
displays, or genre-busting improvisational adventures. Instead, “Prove
That!” is dominated by moderate tempo original compositions that owe as
much to groovy straight-ahead jazz (think early- to mid-60s Blue Note
and Prestige) as they do the mellow jazz-funk of the Crusaders or
Herbie Hancock's 'Headhunters' band.
The first track,
'Decisions' is a tasty jazz-funk groover that serves as a showcase for
Fischbacher's multitude of keyboard sounds. That said, Fischbacher's
favorite keyboard for soloing is clearly the acoustic piano – upon
which acquits himself quite nicely as a soloist throughout this CD.
'Loopish' reaches back to the Lee Morgan's 'Sidewinder' for a bit of
inspiration, and appropriately features German trumpeter Thomas
Siffling as the primary soloist. Like Fischbacher, Siffling is one of
those young European players with incredible chops who swings hard, and
is happy to get down and dirty if that's what the moment demands.
'Cats' alternates an oblique, darting Rhodes piano figure, with a
mellow, lyrical trumpet melody that leads into a funky acoustic jam
that has Siffling and Fischbacher trading 16-bar solos over an
atmospheric chord progression. The title track is the most
Headhunters-inspired item on the menu, featuring Joel Rosenblatt's
super-funky drumming, some quirky electric wah-wah trumpet, and an
impressive and inspired acoustic piano solo from the leader. The tune
ends with a little coda that quotes Hancock's own 'Maiden Voyage.' The
CD-closing 'Rabbitz in Space' toys with a heavily electronic
drum'n'bass sort of texture, while providing a funky launching platform
for engaging solos by Fischbacher on electronic keys and Siffling on
electric trumpet.
Though the music on
“Prove That!” stays pretty firmly in the jazz fusion mode, there are
some interesting tangents. 'Mellow Moon Moaning,' is the first
departure from Phishbacher's Headhunters-derived funky jazz modus
operandi; a ballad-like melody that hangs over an almost
classical-sounding piano figure. I enjoyed the contrast between the
delicate string arrangement and the totally in-the-pocket rhythm on
this piece. Vocalist Elisabeth Lohninger is featured on 'Will You Still
Be Mine,' which comes across as a sort of mellow rock tune with jazzy
tendencies, a bit like something Norah Jones might take a stab at. The
band's funky re-invention of the Beatles' 'I Want You' is a real high
point of the whole CD – they turn it into an energetic jazz-funk piece
while never losing sight of the tune's original melodic content. They
attempt a totally different approach on 'Straight No Chaser,' slowing
it down to a funky crawl. Rosenblatt and Siffling both contribute
crisp, sparkling solos here.
“Prove That!” is a
pleasant jazz-fusion CD that amply displays the group's adeptness at
handling a wide range of jazz and fusion styles. While there were only
a few moments here that made me really sit up and take notice,
Phishbacher has a fresh sound that I found engaging and interesting.
Tracks: Decisions,
Loopfish, Cats, Mellow Moon Moaning, Will You Still Be Mine, Prove
That!, I Want You, Straight No Chaser, Rabbitz in Space
Record Label
Website: http://www.lofish.com
Artist's Website:
http://www.phishbacher.com
Reviewed by: Dave
Wayne
Jazzthing (Germany)
Oct 2009
Phishbacher
Prove That!
(Iofish/Cargo)
Herbie
Hancock habe ihn zu diesem Album zu einem großen Teil inspiriert,
erzählt Walter Fischbacher über „Prove That!“. Der österreichische
Keyboarder mit Wohnsitz New York hat im Quartett plus einigen Gästen
folglich eine Platte eingespielt, die dem großen Amerikaner durchaus
aus den Fingern geflossen sein könnte. Herrliche Grooves im meist
mittleren Tempo sind die Basis, darüber legen sich das Keyboardspiel
Fischbachers und die Trompete, die Thomas Siffling spielt. Und
mittendrin ein herrlich perlendes Klaviersolo. Nicht nur stimmungsmäßig
angelehnt an Hancocks „Cantaloup Island“ kommt Fischbachers Song
„Loopish“ um die Ecke, während „Cats“ eine wunderbar relaxte
Grundstruktur aufweist, über die herrlich einzelne Klangfarben gelegt
werden. Und wie Fischbacher und seine Mitstreiter den Beatles-Song „I
Want You“ mit einem Drum&Bass-Rhythmus versehen und zu einer
mitreißend treibenden Jazznummer machen oder Monks „Straight No Chaser“
vom ursprünglich schnellen Swing zum langsamen R&B überführen, das
hat Witz und große Klasse. cg
www.stimme.de
10 Juni 2009
Faszinierender Sound von der Ostküste
Von Uwe Deecke
Heilbronn - Es gibt
Konzerte, die einem dauerhaft in Erinnerung bleiben. Das der New Yorker
Formation Phishbacher ist so eines. Die vier Musiker aus Brooklyn boten
in der Ebene 3 eine beeindruckende Mischung aus Funkjazz und
ausgefeiltem Bossa, wie man sie in Deutschland nur ganz selten findet.
Wer bei dem Namen Phishbacher eher an Europa denkt, liegt völlig
richtig. Der Österreicher Walter Fischbacher wanderte vor Jahren in die
USA aus und führt heute dort sein eigenes Plattenlabel. Seine Vorbilder
sind unverkennbar und werden lebendig, wenn der Keyboarder und
Komponist in die Tasten greift: Chick Corea, Herbie Hancock und George
Duke hört man durch im komplexen und doch tanzbaren Sound der Band.
Glücksfall Mit Yutaka Uchida hat die Band einen variablen und präzisen
Schlagzeuger, der für den Groove sorgt. Wie auch Bassist Nathan Peck,
einziger Amerikaner in der multikulturellen Band und offenbar großer
Fan von Stanley Clarke. Dazu kommt der Nürnberger Bernhard Ulrich am
Tenor-Saxofon, eine echte Bereicherung der Band, die ansonsten als Trio
unterwegs ist. Dass die Formation nun zu viert zu erleben ist, darf man
als echten Glücksfall verbuchen. Denn zusammen entwickeln die vier
einen furiosen Ostküsten-Sound und lassen die alten Helden mit viel
Leidenschaft wieder auferstehen. In „Loopish“ etwa oder und „Cats“,
zwei der Eigenkompositionen Fischbachers.
Ideenreichtum Auch alte Beatles-Klassiker kommen zu Ehren: In „I want
you“ wird ein Lennon-McCartney-Song virtuos ins 21. Jahrhundert
katapultiert, mit viel Groove, Spielfreude und Ideenreichtum. Dass die
Ebene 3 nicht ausverkauft ist, störte die Vollblut-Musiker aus Brooklyn
nicht im geringsten. Sie kommen wieder, nächstes Jahr um diese Zeit.
10.06.2009
Rambles.NET
15 July 2006
Infinity Ltd. is a
blast from fusion jazz past.
Keyboardist Walter
Fischbacher leads the quartet, sharing leads with tenor sax player
Bernard Ullrich. Despite some urban sounding shout-outs by Pete
Macnamara, Infinity Ltd. harkens back to '70s jazz funk, with heavy,
choppy bass lines by Ric Fierabracci and four-four drumming by Hari
Gangberger. When guest Jeff McErlain plays guitar on "Lizard," he fits
right in by relying heavily on the wah-wah petal. And, of course,
Fierabracci is right out front doing a few solos, almost as a tribute
to the heyday of the electric bass.
If you like all
those synth sounds that came out of jazz keyboards back in the '70s and
the sound of an electric piano, this CD is for you. None of the
keyboards sound at all acoustic.
Fischbacher comes
up with both pretty and pretty psychedelic keyboard settings on the
title tune. "Dano" is also softer, featuring Randy Brecker on trumpet.
Fischbacher warms his keyboards to match Brecker's tone. "Cafe 28" adds
a playful touch, with sounds of someone trying to make a phone call
interspersed with the music.
The funk beats get
a bit overextended on the last two cuts, "B Nice" and Triple S," which
are a little over 13 minutes combined. But generally, Infinity Ltd.
makes the days of fusion sound better than they actually were. A lot of
stuff from back then was irritating and self-indulgent. This CD, on the
other hand, has the advantage of modern production (expertly done by
Fischbacher) and well thought-out arrangements on 10 songs that range
from three and a half to seven minutes. I have never much liked this
genre, but Phishbacher is beginning my conversion. Play that funky
music, Austrian white boys!
by Dave Howell Feb
2006
http://www.bassplayers.co.za, 2006
Wow, what an exciting quartet. This CD appealed to me right off
probably because I’m a huge Dave Weckl fan. I don’t mean to detract
from Walter Fischbacher’s originality in any way but I very often hear
shades of other musicians’ work in whoever I happen to be listening to
at the time. Only once I read the interview on www.bassplayers.co.za
did I realise that Walter’s idol is Chick Corea which explains the
musical influences that I heard.
Walter Fischbacher is a pianist/keyboardist who hails from Austria but
is now resident in New York City. He is joined by Bernard Ullrich on
tenor sax, Ric Fierabracci on bass and Hari Ganglberger on drums. I
really appreciated his tribute on the sleeve of the CD to Tommy Motola
and Clive Davis for ignoring his work totally, thereby forcing him to
get his act together completely on his own. This he has done on his own
label, Lofish Music.
The opening track is called “The Opening” and progresses from a slow
laid-back beginning to more frenetic rhythms later in the song. Very
funky.
Track 2 “Call Pete” contains a rather pedestrian beat overlayed with a
tasteful sax solo.
“Lizard” is a rather lengthy slow groove. I found this one to be a
compulsive foot-tapper. Again, the manner in which the various sections
of the song are put together just reminds me so much of the Dave Weckl
band with Steve Weingart on keyboards.
The next track “Dano” starts off with some impressive bass guitar
soloing before breaking off into a very laid-back jazzy number
featuring Randy Brecker on trumpet.
An octave bass effect is featured very nicely to introduce the next
track “Pavel”.Thereafter, the tune progresses into a dance-beat type of
number, at least I’d be able to dance to it.
Track 8 is called “Level 12” and is a swinging, jazzy number, which is,
as Walter Fischbacher himself says in his interview with Martin
Simpson, a nice show-off tune for the jazz cats.
The second last track “B Nice” is a funky groove which I imagine is
played in the key of B. Lastly, “Triple S” starts off slowly with some
guy fantasizing about sucking a woman’s toes, I guess it takes all
types.
My overall impression is that these are extremely fine musicians who I
would love to see performing live.
Kerry
Blewett
Musikoutlook.de
Feb 2006
Fischbachers Welt
Das zweite Album von Walter Fischbacher (Keys). Zum zweiten Mal
überraschend, neue Wege gehend und relativ offen bleibend. Zusammen mit
Bernard Ullrich (Sax), Orlando Marin (bass) und Hari Ganglberger
(Schlagzeug) geht es dem Funk im Allgemeinen an den Kragen.
An erster Stelle steht jedoch der Groove. Stets eingeleitet von Walter
Fischbachers ausnehmenden Keyboardspiel.
Um den Groove gruppieren sich dann vor allem Funk, stets ein wenig
Fusion, dezenter Jazz, proklamierende Soulelemente und eine freche
Offenheit, der man nie entnehmen kann, wohin der Song eigentlich führt.
Sensationell nach wie vor Fischbachers Keyboard- Sounds. Als würde er
den schlichten Midibefehl durch sämtliche Electro- Harmonix- Geräte
dieser Welt jagen, dann durch Moogs entfiltern um letztendlich noch
einen Pitchshifter zu enttarnen.
Große Kunst die immer dem Song untertan bleibt, aber zeitgleich dem
Album im Ganzen Charakter und Wiedererkennungwert verleiht. Ein
lockeres Album, aber nie blumig oder falsche Versprechungen machend.
Wer sich über Musik wieder mal Gedanken machen möchte, sei dieser
Exkurs ans Herz gelegt.
www.phishbacher.com
(RED)
Musikoutlook.de Nov 2004
Mit Phishbacher geht ein Ensemble an den Start, das zu beschreiben
schwierig wird, denn visionär scheinen sie ihrer Musik- Philosophie
nachzugehen. Walter Fischbacher am Klavier/Keyboard, Steve Doyle am Baß
und Hary Ganglberger am Schlagzeug gehen in neun Eigenkompositionen
weite Wege, fangen an bluesigen Groove eines Miles Davis, ziehen fort
mit Latin, rasten in Afro gekleideten Songs oder verweilen zwischen
Samba, Groove und Filmmusik.
Die Kompositionen werden eins, setzen sich am Ende des Albums zusammen,
bilden eine Einheit und fast könnte man ein Konzeptalbum vermuten, dass
uns auf einer Reise begleitet, das würde dem Trio allerdings
wahrscheinlich zu weit gehen. Es sind flüssige Songs, konsequent zu
Ende gedacht, nie stehen bleiben und sommerfrisch.
Sollte man gehört haben, egal ob rocken, Jazzer oder Popper.
Jazz Manual, Germany Nov 2004
Rambles.net August
2004
Have you ever visualized particular
scenarios down to a minute detail, even if they are likely never to
occur? I'll admit that I have, particularly a New York cocktail party.
Yes, one of those stuffy yet
engaging events portrayed in countless films, the type in which
everyone is enjoying the latest concoction and conversing in a
high-rise apartment adorned with the most striking modern art. The only
part of this scenario that never quite fits is the background music.
Well, ladies and gentlemen, I give you the perfect background music for
this scenario: Chillin' by Phishbacher.
Actually, this jazzy instrumental
album would fit any occasion. With the range this album
encompasses, it seems that is exactly what pianist Walter Fischbacher
was wanting. (Yes, in naming his trio he intentionally re-spelled his
name with a "ph" -- how phunny a phad.) Fiscbhacher is joined by Hary
Ganglberger on drums and Steve Doyle on bass. All the tracks except
"Like Someone in Love" by Burke/Van Heusen are original compositions.
While all of the tracks have their own
means of cool, there are a few that really hit it. "Chillin' at the
Continental" has a big band/mambo with climbing scales and an
alternating rhythm that will induce compulsive shoulder bouncing.
"Pootish" has a merengue sound with an excellent percussive beat by
Ganglberger. "Loopish" has a slightly slower tempo but keeps the heat,
like a fusion of Vince Guaraldi and the Marsalis Brothers. The
following track, "Return to Nowhere," takes the tempo to a relative
crawl, taking time out for a cerebral trip along the piano keys.
Although this album is perfect for
your intricately planned mid-Manhattan cocktail parties (hey, it could
happen) it is also great background music for reading, cooking,
thinking, horseback riding, basket weaving or typing reviews. This
album offers something for everyone for any occasion -- Chillin'
by Phishbacher is perfectly named.
- Rambles
written by C. Nathan Coyle
JazzImprov
Magazine June 2004
Walter Fischbacher's Chillin' does very little
chilling. Is is a busy collection of original songs that hightlights
the pianist's desire for irradiated levels of intensity. If this were
to be said of a child prodigy, we would think he has a great future.
Much of this album works well before we catch hold of its only notable
weakness. "Bloomish" starts us into a beautiful groove that is straight
ahead and cool. The group's technique is fundamental and, therefore,
easy to access. Walter Fischbacher's arching piano improvisation
reaches in the hope of landing in place unimagined. Cymbal syncopation
gives "St. Leonard" a different, more energized, feel. On "EZ Breezie",
structured snare work is the point of departure for some tasteful
electronic keys. Innovative. The strength of improvisation rests
largely with Walter Fischbacher, but he hands it to bassist Steve Doyle
on several occasions.
Hary Ganglberger is a talented drummer with a heavy hand. In spots, he
hits the drums with the force of rock when a lighter, swifter intention
might have brightened Hary's primal urge. Yet, Ganglberger absolutely
shines in the Latin sphere, especially on "Chillin' at the Continental"
and "Pootish". Hary's hilarious on-offbeat combinations remind us what
"Sex on the Beach" might be like. Ganglberger's extended solo (over
three-and-a-half minutes) clearly distinguishes his musical prowess.
Discretion can mark his professional progress because Hary Ganglberger
certainly has the chops.
Unfortunately, Phishbacher loses its grip on the listener's
sensibilities, twice. On "Loopish", Walter Fischbacher trills a torrent
of notes in solos of interest. Hhowever, Walter's aesthetic muscle may
overwhelm impatient listeners. One delights in the moody, cerebral
"Return to Nowhere", but the trio turns away from its own groove in
less that three minutes. By the time it reprises the song's original
theme, the remaining explorations (containing much integrity) are
singed by the band's internal explosion. The record's conclusion, "Like
Someone in Love" feels like a prescription drug to peel us off the
ceiling.
Too much ambition too quickly, a wonderful problem to have. Although
the intensity of their original collection may leave listeners aghast,
Chillin' proves that Walter Fischbacher can massage 88 keys inside of
two bars. The question is: can he hesitate long enough to let that
magic work? Stay tuned.
Gregory J Robb